Vítejte na stránce věnované pražskému metru

Ve stanici metra Dejvická si může pozorný cestující všimnout zajímavého jevu: vlaku, který jezdí bez řidiče. Dopravní podnik zde totiž testuje obrat soupravy bez strojvedoucího.
Neznamená to, že by v dohledné době metra jezdila sama, ale určité úkony bude již samo vykonávat.
Tak například již zmíněný obrat. Mělo by to fungovat asi takto:
-strojvedoucí přijede s vlakem na stanici Dejvická
-otevře dveře a počká, až cestující vystoupí
-poté v kabině vykoná pár určitých úkonů, tím se rozsvítí kontrolka pro jízdu bez obsluhy v obou kabinách
-odemkne skříňku a po výstupu všech cestujících stiskne tlačítko START
-tím se zahlásí výstraha, zavřou se dveře a vlak se rozjede. Strojvedoucí má pochopitelně možnost rozjetý vlak zastavit
-poté strojvedoucí přejde nástupiště, nastoupí do předem připravené předchozí soupravy a odjede směr Skalka
-mezitím vlak dojede na koleje pro obrat. Při jízdě zní ve všech vozech hlášení pro cestující, kteří omylem v soupravě zůstali ve třech jazycích, aby zůstali v klidu, že se vlak ihned vrací do stanice
-vlak přijede k nástupišti směr Skalka. Tam již do kabiny nastoupí řidič z následující soupravy, kterou poslal na obrat
-zprovozní řídící stanoviště, čímž mimo jiné ukončí režim pro bezobslužný obrat
-počká až cestující nastoupí a vydá se směr Skalka
Dnes toto zajišťuje jiný řidič. Používá se to zejména ve špičkách, kdy by strojvedoucí nestihl přejít celou soupravu.
Bezobslužný obrat se přezkušuje s vlakovou soupravou, která neveze cestující. V odborné terminologii se správně řekne, že je vyřazena z provozu s cestujícími. Testy provádí společnost AŽD Praha ve spolupráci s Dopravním podnikem (DP). Tento experiment by měl ulevit pracovní síly.
Soupravy ale mají k bezobslužnému ježdění na trasách hodně nakročeno. Strojvedoucí zahlásí, zavře dveře, podrží několik sekund tlačítko "rozjezd", souprava se začne rozjíždět a v momentě, kdy se rozsvítí určitá kontrolka, tlačítko pustí a systém doveze soupravu až do další stanice, kde automaticky otevře dveře. Strojvedoucí samozřejmě může vlak ovládat pomocí rychlostní páky (dnes to používají zejména starší strojvedoucí, kteří do nových souprav přešli ze starých sovětských), ale tento systém se stává stále méně využívaným.
>>Zde si můžete prohlédnout krátkou ukázku metra bez strojvedoucího, je to ale v Německu, v Norimberku.

Kterou soupravou jezdíte nejraději nebo byste jezdit chtěli?

R1 (11 | 20%)
Ečs (5 | 9%)
81-71 (23 | 42%)
81-71M (3 | 5%)
M1 (13 | 24%)
© 2012 Všechna práva vyhrazena.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one