Vítejte na stránce věnované pražskému metru

M1 je typ české soupravy metra, vyráběné konsorciem ČKD-Adtrans-Siemens (později Siemens Kolejová vozidla) od roku 1998.
Vlak typu M1 se skládá z pěti vozů tří typů:
- M1.1 je čelní vůz, obsahuje stanoviště strojvedoucího, vlakové zabezpečení, vlakové baterie a statický měnič.
- M1.2 je vložený vůz umístěný vždy za čelním vozem, obsahuje kompresor.
- M1.3 je prostřední vůz, obsahuje centrální počítač vlaku.
Řazení vozů v soupravě je vždy M1.1 + M1.2 + M1.3 + M1.2 + M1.1, kvůli rozdílnému vybavení jednotlivých vozů jsou soupravy nedělitelné.
Pohon je zajištěn asynchronními motory s mikroprocesorovým řízením, namísto stejnosměrných motorů používaných v sovětských vozech. Vlak má centrální řídicí systém, který umožňuje obsluhu vlaku, sběr dat a jejich vyhodnocení, včetně diagnostiky.
Vozová skříň je vyrobena ze svařovaných hliníkových profilů, díky tomu jsou vozy lehčí než jejich sovětští předchůdci. Výsledkem jsou tak nižší provozní náklady. Všech 8 dveří je možné ovládat z prostoru cestujících. Interiér byl navržen z nehořlavých materiálů; sedačky jsou čalouněné, umístěné ve směru po a proti jízdě (v novějších sériích i v podélném uspořádání), je vyhrazeno i místo na kočárky a invalidní vozíky. Osvětlení tvoří celkem 24 zářivek, umístěných ve dvou řadách, o výkonu 36 W, které jsou zakryté za roštem z hliníkových latí. Okna jsou všechna lepená, přední je panoramatické s jedním stěračem.
Životnost vlaku je odhadována na třicet let. Designérem souprav je ing. arch. Patrik Kotas.
Kromě Prahy, pro niž byl typ vyvíjen, jsou soupravy typu M1 provozovány i v Maracaibu; mají zde však zelený nátěr a jsou upraveny pro sběr proudu pomocí pantografového sběrače. Jedná se o variantu M1-MARA; soupravy jsou třívozové. Navíc mají dle přání zákazníka klimatizaci.
Poprvé se vlak M1 objevil v Praze v červenci roku 1998, homologován byl o dva roky později. S prvními cestujícími tak souprava tohoto typu vyjela na trať 27. ledna 2000 krátce po půl desáté dopoledne. Přítomni byli jednak zástupci dopravního podniku, tak i tehdejšího ČKD a tisku. Jednalo se o soupravu složenou z vozů ev. č. 4101, 4201, 4202, 4203 a 4102. V následujících letech byly dodány do hlavního města celkem tři série (liší se jak uspořádáním sedaček v interiéru, tak dveřmi); dodávky však zpočátku neprobíhaly podle potřeb, neboť společnost ČKD (později Siemens) se dostala do existenčních problémů. Do roku 2006 je to tedy 48 souprav, do roku 2011 má být dodáno dalších pět, neboť po otevření úseku metra IV.C2 na Prosek bude nutné počet provozovaných vlaků navýšit.
Provoz na lince C je zajištěn od dubnu 2005 výhradně tímto typem souprav, které jsou vypravovány z depa Kačerov.
V listopadu stejného roku došlo na zkušební trati u depa Zličín k vykolejení jedné z nově dodaných souprav; vlak narazil do zarážedla a čelní vůz soupravy sjel z kolejí dolů do příkopu. Drážní inspekce tuto škodu odhadla na 20 milionů korun.
Přestože jsou vozy M1 v provozu úspěšné, část cestujících jim vytýká několik věcí:
- úzké sedačky a méně místa při sezení po/proti směru jízdy oproti dřívějšímu sezení podélnému
- u první série nedostatečné větrání klimatizací
- Relativně nízká světlá výška (205 cm), se kterou mají vyšší lidé problémy.
Dlouhou dobu též kritizoval nové soupravy v Praze i odborník na dopravu Petr Tučný, což již bylo mnohokrát medializováno, hlavně v době zavádění souprav typu M1 do provozu.

Kterou soupravou jezdíte nejraději nebo byste jezdit chtěli?

R1 (11 | 20%)
Ečs (4 | 7%)
81-71 (23 | 43%)
81-71M (3 | 6%)
M1 (13 | 24%)
© 2012 Všechna práva vyhrazena.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one